Bedrijven, organisaties en overheden helpen op een educatieve en verantwoorde manier hun kennis te delen met kinderen en jongeren. Daar draait het om bij Studio Averbode. Maar hoe doe je dat precies, jouw kennis en jouw boodschap in educatieve content gieten? Hoe trigger je kinderen en jongeren en hoe geef je die bijzondere doelgroep (én hun leerkrachten) wat ze verwachten?
Wij vroegen het aan enkele experten …

1. Aanbod op maat
‘Het’ kind’ of ‘de’ jongere bestaan niet. Kinderen groeien niet alleen als kool, ook hun mogelijkheden en noden evolueren voortdurend. Bepaal welke leeftijdsgroep je wil bereiken en stem je aanbod af op hun ontwikkelingsproces. Sluit aan bij wat kinderen kunnen en weten, maar maak het uitdagend, zonder hen te overvragen. Houd ook rekening met verschillen binnen je doelgroep. Bied differentiatiemogelijkheden aan en vertrouw op de expertise van leerkrachten om in te schatten wat het best aansluit bij hun klas.
Joke Benoot – Kinder- en jeugdpsychologe en auteur bij Uitgeverij Averbode

2. Focus op flexibiliteit
Goed educatief materiaal dwingt leerkrachten niet in een keurslijf. Het materiaal moet niet van a tot z behandeld worden, maar is flexibel inzetbaar. De leerkracht zit aan het stuur en kan zelf keuzes maken, trajecten uitstippelen … op maat van zijn of haar leerlingen. Die zijn vandaag immers diverser dan ooit.
Kristine De Smet – CEO bij communicatiebureau Link Inc

3. Interactief en prikkelend
Kinderen en jongeren zijn geen vanzelfsprekende doelgroep. Daarom is het belangrijk dat je hun verwachtingen managet. Maak je aanbod interactief en prikkelend, zodat het de verwachtingen overstijgt. Zo wakker je enthousiasme aan en neem je kinderen en jongeren mee in je verhaal.
Chantal Smeyers – CSR-Manager bij DPG Media

4. Educatieve en toegankelijke aanpak
Dat educatieve content moet stoelen op wetenschappelijk onderzoek, foutloos moet zijn en voldoen aan de nieuwste leerplannen, is vanzelfsprekend. Je maakt je aanbod nog sterker door bijvoorbeeld oog te hebben voor diversiteit (culturen, genders, talenten …), te zorgen voor een aantrekkelijke vormgeving en aan te sluiten bij de leefwereld van kinderen en jongeren.
Jan Van der Auwera – Publishing Director bij Uitgeverij Averbode

5. Functionele en zinvolle content
Werk je met kinderen en jongeren, dan is de vraag ‘Waarom moet ik dat kennen of kunnen?’ je zeker niet onbekend. Daarom ga je best op zoek naar functionele en zinvolle content. Kinderen en jongeren moeten ervaren dat de kennis, vaardigheden en attitudes waaraan ze werken, nuttig zijn voor later of verrijkend voor hun persoonlijke ontwikkeling.
Tom Loockx – Creative Director bij Uitgeverij Averbode
